tisdag 8 december 2009

Elaka Fröken Henrik

VFU
Jag är just nu ute på min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) på en förskola strax utanför Göteborg. Avdelningen som jag är på utgörs av tjugotvå barn, två pedagoger och en barnskötare.
En riktigt härlig förskolegrupp som jag kommer sakna väldigt mycket när jag nästa termin kommer byta VFU-plats. Jag har verkligen varit lyckligt lottad dessa terminer som jag spenderat där. Skickliga pedagoger och helt underbara barn (vilket iofs alla barn är, men ändå!).

Elaka Fröken Henrik
En morgon förra veckan strax innan morgonsamlingen, som sker utomhus (då avdelningen är en ur-och-skuravdelning), stod jag i tamburen och assisterade barnen i deras påklädningsprocedurer.
Större delen av barngruppen var redan omsvidade för utomhusaktivitet och hade sprungit ut för att leka innan samlingen.
I tamburen står en mamma med sin son, de hade precis kommit till förskolan den morgonen och mamman var märkbart stressad. Hon försökte övertyga sin son att han skulle ta på sig sina regnkläder så att han kunde gå ut på samlingen. Sonen däremot var av en annan åsikt. Han ville inte ha de fördömda regnbyxorna! Han ville ha sina överdragsbyxor.
Argumenten haglade fram och tillbaka och tillslut verkade modern tröttna.
Då började hon med hotelser mot barnet. Men inte från sin egen sida, utan hon drog in mig i argumentationen.
Jag hörde: "Om du inte sätter på dig regnbyxorna kommer Henrik och tar dig i örat!".
Hur tänkte hon?! Dum som jag var så lade jag mig inte i diskussionen utan observerade det hela medan jag hjälpte ett annat barn med sina hängslen. Plötsligt fick jag höra fler hot.
"Sätt på dig byxorna annars blir Henrik arg."

Ibland förstår jag inte hur vissa föräldrar tänker. Hur ska jag reagera på sånt här?
Jag känner efteråt att jag borde lagt mig i diskussionen. Det mamman sa var inte bara ett hot mot barnet, utan en attack mot mig. Jag skulle vilja kalla det för en form av förtal.
Plötsligt hade jag fått rollen som "den som blev arg" och "den som tog i örat när barnen var olydiga". Var det för att jag är man eller var det för att jag var den enda närvarande fröken?
Jag tror personligen inte att mamman hade använt samma hot t.ex. min LLU:are (lokal lärarutbildare/handledare) varit där. Min LLU:are är kvinna.

Hur som helst... Modern fick som hon ville tillslut, pojken tog på sig sina regnbyxor.
Bittert slut, en tragedi. Hoppas ungen gör revolt en dag, och tar mamman i örat!
Nästa gång ska jag lägga mig i, och inte stå tyst. Jag accepterar inte att föräldrar använder mig som sitt instrument i sina argumentationer med barnen och för övrigt anser jag inte att barnen ska hotas över huvudtaget. Usch...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar